
Edukacja jest kluczowa. Prezes UODO na prezentacji raportu „Internet dzieci”
Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych Mirosław Wróblewski wziął udział w konferencji, podczas której w Sejmie RP zaprezentowano raport „Internet dzieci. Raport z monitoringu obecności dzieci i młodzieży w internecie”, wydany przez Państwową Komisję ds. przeciwdziałania seksualnemu wykorzystywaniu małoletnich poniżej 15. roku życia i Fundację „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa”. Prezentacja odbyła się pod auspicjami Przewodniczącej sejmowej Komisji ds. Dzieci i Młodzieży, posłanki Moniki Rosy.
„Edukacja o prawach w świecie cyfrowym jest najważniejsza, zarówno dzieci, jak i dorosłych. To też pole aktywności dla instytucji, które muszą egzekwować realizację obowiązków ochrony małoletnich. To dlatego Prezes UODO zgłosił uwagi do projektu Strategii Cyfryzacji Polski. Uwzględniliśmy tam kwestię ochrony nieletnich przed zagrożeniami w sieci” – zaznaczył prezes Wróblewski 5 marca w trakcie konferencji.
Działania na rzecz bezpieczeństwa dzieci w internecie, ochrony ich danych, w tym wizerunku, są jednym z priorytetów Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Przykłady tych działań można znaleźć TU.
„W tym celu konieczne są długoletnie, strategiczne działania instytucji państwowych, również na poziomie europejskim” – zwrócił uwagę Mirosław Wróblewski.
„Konwencja o prawach dziecka ma 35 lat. Stale uciekamy od odpowiedzialności jako rodzice i jako twórcy świata cyfrowego. Zakazywanie to nie dobra droga, nie jesteśmy w stanie egzekwować zakazów i nakazów. W świecie cyfrowym reguły korzystania są tylko pozorne i brak jest sankcji za ich łamanie. Dobro dzieci to dobro całego społeczeństwa” – mówił z kolei na konferencji współautor raportu dr Konrad Ciesiołkiewicz, członek Państwowej Komisji ds. przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich.
Autorzy raportu „Internet dzieci” wskazują, z jakich serwisów korzystają dziś młodzi ludzie. Zauważają:
- Dla dzieci i młodzieży media cyfrowe są naturalnym środowiskiem życia, rozwoju, budowania i podtrzymywania relacji, zabawy i spędzana wolnego czasu.
- Z internetu korzysta 83 proc. osób w wielu 7–14 lat. W większości – przez urządzenia mobilne. 92 proc. korzysta z komunikatorów.
- Z serwisów społecznościowych korzysta 58% dzieci w grupie wiekowej 7-12 lat, pomimo faktu, że według regulaminów mogą z nich korzystać dzieci od 13 roku życia.
- Ponad połowa internautów w grupie 7–14 korzysta z serwisów pornograficznych.
- Co trzecie dziecko (760 tys.) ma regularny dostęp do platformy TikTok, 24 proc. (580 tys.) do Facebooka, zaś 12 proc. (290 tys.) – do Instagrama. Dzieci powszechnie używają też komunikatorów (najpopularniejsze to Messenger i WhatsUp).